"Kau kerja apa sekarang?"
"Aku admin"
"Admin? Best gila."
"Kenapa?"
"Rilek gila kot. Kerja senang."
Kenapa kita rasa kerja bahagian admin senang?
Pendapat saya: Sebab kita semua pernah ada pengalaman berurusan dengan 'kakak/makcik' admin. Kerja dia banyak duduk dan meja dia mesti ada makanan. Lepas tu balik kerja mesti on-time. Betul?
Dan kita juga mesti ada pengalaman berurusan dengan 'kakak/makcik' admin yang menyusahkan hidup kita. Urusan yang mudah jadi lagi susah. Jadi secara automatik kita fikir 'kakak/makcik' admin tu cetek akal. Betul?
Most of us mesti cakap macam ni:
"Apasal la kakak tu b***** sangat, benda simple macam ni pun takkan tak boleh fikir?! Bukannya dia ada buat kerja apa pun..dari tadi makan pastu borak je aku tengok!"
Kan?
Jujur saya nyatakan disini..saya pernah berfikiran begitu.
Tapi sekarang dah tak. ;)
Sebab sekarang saya kerja admin. Sepanjang minggu saya deal dengan contractor untuk renovation office building. Sepanjang minggu saya kejar contractor yang repair toilet tak siap sepenuhnya. Sepanjang minggu saya prepare budget tahunan. Sepanjang minggu saya balik lewat. Dan baru semalam saya supervise Indah Water sedut tong taik.
Berbaju kurung lengkap dengan kasut tinggi, dibawah terik mentari..ditemani bau-bauan yang indah sekali...memang terbaik dari ladang.
Sebab itulah saya terpanggil untik menulis entri ini.
Jadi tolonglah jangan cakap kerja admin tu senang.
Sekian:)
45 comments:
hahahaha. pt la asyk jp ade, jp xd je tym training ISO. -shahril
liyana, sekarang ni, sapa kata pegawai tak ada kerja? kerja melambak. mungkin support staff yang boleh merasai tahap releks yang indah. mungkin.
haha.. takder kerja kat malaysia ni yg senang.. semua kerja susah.. Klau ada kerja senang, gaji pun mengikut kesenangan tu lar..
skang da berubah kot...
tambah2 kalo tukar boss... pastu boss tu tak bape puas hati ngan standard pekerje tinggalan boss lama...
uishhh... saketttt~~!!!
tu la hakikat keje gov. :D
Dah 25 tahun kerja kat Admin. Kerja nampak tak ada, tapi sapa duduk di Admin, tau ler nasib badan....
huhu..sapa ckp keje admin senang..sgt susah oke..dulu lepas je praktikal terus kena serap masuk keje..jadi HR & Admin Assistant je..tapi terus culture sh0ck sebab:
- baru 1st time masuk alam pekerjaan
- kena assist keje HR Exec. n Snr.Safety exec.
- kena belajar sendiri macam mana nak buat itu..nak buat ini
- semua d0k kejar kita kalau ada apa2 masalah e.g tep0n r0sak + tandas tersumbat + orang pengsan + even kdg2 makcik cleaner nak pinjam duit p0ng cari kita..huhu
pendek kata kalau xde Admin Dept. memang xlengkap la Dept2 yg lain [kira 0rg penting jg la kita ni..huhu]
Saya setuju SANGAT dengan entry ini :)
Kak T,JB betul! peace hee~~
try other jobs...then u'll know that admin's soooo much easier =)
-nata-
saya penah kerja admin 2 tahun. takde ape yang senang, kerja kena deal sana sini...
Shahril: yela..nak training pun tak senang, ada je benda nak settle..
PERSIAPAN PENGANTIN BUDGET: memang..my clerk pun kadang2 tak dpt siapkan kerja on-time..
pizli:
:-)
sicKo^ : tu la..mana ada benda senang..setengah orang perasan kerja dia lagi susah dari orang lain..
Aslina: gomen tak gomen..sama je..
Kak T, JB: tau takpe..sume benda orang akan refer admin..kerja kita jadi terganggu..pastu kalau lambat, orang salahkan admin jugak..nasib badan~
-cikucukchantek-:memang penting! ada gak department2 yang rasa dia paling penting dalam company tuh..please lah..apa-apa hal pon dia cari admin gak..
Sheeda S. A. : Masheyh!
FizaMustafa: :)
Nata: u lah species yang diperkatakan dalam forum ni okeh!
Aidanisme: kennzzz...
i never think so. sbb i buat admin. private company pulak tu. n keje nya? hew hew..berlambak seh!!
http://akusertajiwabisnesku.blogspot.com/
tahu takper..hehe
Orang kita kerja orang lain suma cakap senang. saya pun macam tu. bila wat sendiri baru tau susah rupanya..Huhuhu
nak like entry ni banyak kali boleh?
liana...yezza..memang sangat penting..even kadang-kadang nga cuti p0n orang duk tep0n kita tanya pasal itu la..pasal ini la..sadis~
tu la siapa suruh letak kat end of 'on leave e-mail' - still contactable..memang ler orang duk call memanjang..huehue
saya juga kerja admin selama 7 tahun n x pernah lg rase yg keje admin ni sesenang mcm org lain speku.
lagi2 biler org ckp keje gomen relax. kalau diorg kt tmpt saya, mesti diorg tarik balik ckp tu..
hakikatnya, xde keje yg senang. nak tido pon kene bentang toto, susun bantal, kibas selimut baru boleh tido kan? ;D
liana,u bs x-student kan..keje admin liana tu de kaitan x?sbb sy pun x-student bs gak tp keje qs...nk try another job yg link ngn kusus kite ni
*sy junior liana 1sem
ermm tau takpe..keje admin cm saye ni org nmpk mcm takde pape jer..tapi bila tgk kite wat keje smpi x cukup tgnnk g berak pon kdg2 tak sempat...update belog pon sekejap..hakikatnye akde koje yg mudah..nk koje mudah senang jer.duk umah tido..hehehe
sgt setuju dengan kamu...sy pn br sthn lebih dok admin n gov servant lg...maybe makcik2 tu nmpk cm xde keje..tp pegawai atasan sgt byk kerja..kdg2 xmenang tgn nk wat...stress pn ade kdg2..lg2 kalo org bwh x membantu...Tuhan je yg tau...sape2 yg berangan kate dok admin adalah relax..sila lupakan...hehehe
Follower no. 1143..salam kenal dari admin..em yer ker aku admin sebab kerja HR aku buat, kerja ACC aku buat, kerja PA aku buat juga..em ada cadangan tak jawatan apakah aku sebenarnya..(walau dlm offer letter ADMIN)
admin kat deftech?
Like. Semua kerja ade susahnyer. Keje admin pun byk challenge nak dilalui huhuh :)
Haha. Betul. Admin Pn Maheran (BS department) jugaklah terbaik dulu-dulu. Sentiasa beri kerjasama.
Haha betul. Dulu-dulu aku rasa Pn Maheran (BS Dept.) je yang berkaliber. Sekarang aku rasa kau, nazmin dgn akulah yang paling berkaliber. Dalam Dunia.
LOL. Kelakar la you nie.
Anyhow, dept I sebelah dept admin, betul cakap you, kerja admin memang banyak and leceh. Semua orang cari diorang, parking, toilet, telephone, electric terputus, bagai. Maybe what nata mean is, that is not a difficult work. Yang you kena crack your brain macam buat add math.
Apa-apa pun, tak bole pandang orang sebelah mata and assume kerja orang lain petik jari je dah settle.
sebenarnye..bile kite x tau kje org len..musti kte kate kje org len 2 senang..bgi2 jgk ngn org len..die x tau kje kte..so..die akn ckp kje kte senang..sbnr nye..sume kje senang..hohoho..
liana..
y u jarang post entry..?
always waiting u update entry tau..
TRUE THAT. Apa try other jobs tuh? 20 PEKERJAAN KOT DAH TRY. BAHAH.
salam...
1st time ceroboh ur blog :)
kite tkckp kerja amdmin sng, cuma ade several yg x berapa rajin mcm kamu.... yglaen jadik mangsa...
ohh demn! sgt suke entry ini,
sy pon dulu thought kje admin sng,
then mase interview bile disuruh pilih antare telemarketing ng admin, tnpe fikir trus sy ckp "NK ADMIN!!!"
then bile dh dpt keje ney, kene berurusan dgn customer2 ng pihak2 atasan utk keje hospitality, bru tw,
KEJE ADMIN BUKAN SENANG!
jadi please set ur mind back ppl,
admin is not easy, sekian,hihihhh~
totally agree with u! sejak i duk dlm dept admin, drpd xde migrain tros ade migrain.duduk dept admin drpd provide contract smpai lampu toilet rosak, sume admin staff yg kne handle!i mcm nk bg org len duk kt dept i 1 whole day...try korang handle plak :)
Hi...
http://edalinascakehousess.blogspot.com/
hi..yeahh..agreed with u..rasanya keja admin la paling multi-task sekali..am part of admin too..baru je kena keja 18 hari non stop..giler kan..non stop..kata sorang kwn, ayam pun tau berenti berkokok..
hahaha... tau takper... admin mmg 1 keje yg agak susah.. bkn dok nangot 24 hours.... ACM dlu, wlu keje dlm opis waktu 8.30-5.30 jer tapi kdg2(agak selalu gak^^'), kne msok kol 7.00 - 9.00... agak memenatkan.... h0h0h0h0..(^^;)
salam...
I think there's no such thing as 'easy job'.otherwise, it won't be called 'job' - it's 'hobby'.kot.
selamat bertunang beb, dan selamat melangkah ke alam rumahtangga
all the best!
Sila banyakkan dan update entry anda!!
setuju dgn anda.saya juga buat admin.huhu.
Apahal lah keja-keja kabel tel putus, toilet rosak,lampu tu semua yang nak di amil tahu, tu kan keja mentenan, takyah nak sibuk2. tugas admin jaga kebajikan pekerja, dan bermain Facebook, mana tak sibook. buat tugas yang sepatutnya, kerja biar ikhlas,kerja yang ikhlas dapat rezeki yang halal, AIR MUKA pun besih..
Kenapa sesetengah komen tidak disiarkan, tajuk atas ni pun "Leave your comment". Entahlah...
Malas...
Pemalas...
huhuhuuuu saya jugak berada dalam admin dan mmg tersangat laa betulnye entry anda ini... sangat penat okeyh...
kerja akauntan lagi sibuk dan perlu ketelitian, salah kira je lihat siapa yang kena...
Apahal lah keja-keja kabel tel putus, toilet rosak,lampu tu semua yang nak di amil tahu, tu kan keja mentenan, takyah nak sibuk2. tugas admin jaga kebajikan pekerja, dan bermain Facebook, mana tak sibook. buat tugas yang sepatutnya, kerja biar ikhlas,kerja yang ikhlas dapat rezeki yang halal, AIR MUKA pun besih.
___________________________________
saya tertarik nak komen on anonyms ni> setelah saya baca komen die, saya dpt rasa org ni memang pendek akal, pasal ape, dia kata tu semua keje maintenance, so xyah sibok2. nampk sgt dia tak tau prosedur pembayaran kepada kontraktor adalah melalui admin juga. jadi, sebagai admin exec. takkan lah kita tros buat pembayaran without checking actual work done by contractor. satu lagi dia kata menjaga kebajikan pekerja adalah HR department. nmpk sgt awak ni skolah tak habis atau pun xpenah sekolah :) liana mempunyai kelulusan dlm building survey which more on m'ce work. dats y dia sangat particular when dealing with those contractor.jadi benda ni amat bagus utk sesebuah organisation yg mementingkan quality keje. kalau awak conform dh sign kan. (rugi company) :). so ckp biar berasas. jgn jadi bodoh sombong :).guna kaal yang diberi, jgn jadi seperti lembu, asal bagi rumput tros makan tanpa berfikir :)
bagi saya semua kerja ada workload yg tersendiri dan we need each other in most organisation.
Post a Comment